Ga naar inhoud

Klant betaalt niet

2014 januari 23
door thom

U loopt als ondernemer risico’s, waaronder het risico dat een klant niet betaalt. Welke reden dat ook heeft: u zit er niet op te wachten.

Uw klant betaalt niet? U stuurt een ‘herinnering’. Daarna nog een. Dan een sommatie om toch echt binnen enkele dagen te betalen. Het gebeurt niet. Wat kunt u nog doen?

Dat leggen wij uit in dit artikel. Komt u er niet meer uit, dan schakelt u ons in.

Klant betaalt niet, wat kan ik doen?

Wat kunt u nog doen als ondernemer, wanneer uw klant niet betaalt en u al herinneringen heeft verstuurd? Er zijn enkele mogelijkheden:

  • U schrijft de vordering af en doet geen zaken meer met de klant. Dit is de beste keuze wanneer de bedragen laag zijn.
  • U blijft rappelleren in de hoop dat de klant betaalt. Dit is meestal geen goede strategie, want op dit moment is al gebleken dat er niet betaald gaat worden.
  • U schakelt een incassobureau in. Dit is mogelijk, maar incassobureau’s zijn tijgers zonder tanden. Wel blaffen, maar niet bijten: beslag mag niet worden gelegd zonder een uitspraak van de rechter. Daarnaast levert de keuze van het verkeerde incassobureau tevens een reputatierisico voor u op.
  • U laat een jurist uw niet betalende klant aanschrijven. Dit heeft meestal veel meer zin dan het inschakelen van een incassobureau en het gebeurt (althans bij onze juristen) op een prettigere wijze, waardoor uw reputatie geen gevaar loopt. Daarnaast kan de jurist bij het niet betalen van de vordering direct vervolgstappen zetten en uw klant dagvaarden. Dit is ook de beste keuze indien uw klant niet betaalt vanwege een conflict met u. Uiteraard is het wel belangrijk dat het belang groot genoeg is, anders is het inschakelen van een jurist niet efficiĆ«nt (richtlijn: meer dan 500 euro).

Klant betaalt niet vanwege conflict

Het kan zo zijn dat uw klant niet betaalt vanwege een zakelijk conflict. Wellicht vindt hij dat u niet de juiste diensten of goederen heeft geleverd of vindt hij om een andere reden dat hij niet hoeft te betalen.

In dat geval is er vrijwel geen andere keuze, dan het sommeren van uw niet betalende klant via een jurist en daarna het dagvaarden voor de rechter. Weigert uw klant dan nog steeds om te betalen, dan kan beslag gelegd worden. Bent u bang dat uw klant gelden wegsluist en een ‘kale kip’ is zodra u beslag kunt leggen, dan kan een jurist conservatoir beslag leggen (het bevriezen van bijvoorbeeld de bankrekening).

Klant betaalt niet vanwege geldproblemen

Wanneer uw klant geen conflict met u heeft, maar niet betaalt vanwege geldproblemen, is het verstandig om samen met een jurist uw positie te bekijken.

Het kan in uw specifieke situatie beter zijn om te besluiten niet naar de rechter te gaan vanwege de vordering, maar om te dreigen het faillissement aan te vragen van de klant die niet betaalt. Een jurist kan inschatten of dat de beste optie is in uw geval, met in het achterhoofd dat u zo snel mogelijk zo veel mogelijk van uw vordering betaald wilt krijgen.

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Let op: In je reactie kun je basis HTML gebruiken. Je e-mail adres zal nooit gepubliceerd worden.

Abonneer je op deze reactiestroom via RSS

Recht voor Bedrijven is een initiatief van:

Wet & Recht Juristen

U kunt hier terecht voor:

> Juridisch advies
> Contracten
> Procederen

Laat uw zaak beoordelen door ervaren juristen.

Neem contact op